Pàgines

23 de desembre 2016

La veritat de la postveritat













“No hi ha veritat de la veritat”. Aquesta va ser la resposta de Jacques Lacan a l’exigència —més que no pas demanda— d’un dels seus alumes quan es queixava aquell dia una mica desairat: “Per què no diu vostè, d’una vegada per totes, la veritat de la veritat?”

Aquell dia la veritat va declinar, aquell dia la veritat va retre les seves armes després d’haver vençut a l’exactitud, la de l’imperi de la xifra, la de la pretensió empírica i positivista que la segueix buscant debades en l’ombra fugissera de cada objecte percebut. Aquell dia la veritat es va fer germaneta del gaudi més abjecte, tan ambigu i escàpol com el camí del peix en l’aigua, tan boig com el gat que va saltar per voler atrapar-lo sense mullar-se. Aquell dia, després d’haver mostrat les seves cares infinites, el ponent excessiu de la veritat va ocultar la darrera d’aquelles cares rere la carena de l’inútil, de les coses peribles, d’allò que ja no té sentit. Allà la veritat va esdevenir la resta irreciclable que abandona la realitat i s’enfonsa en el més íntim i estrany alhora, en el més impossible de dir o de representar-se. I un cop allà, com una serp sense més pells per renovar, la veritat ha parit de nit l’ou del qual reneix el monstre amb una nova aparença, amb un nou semblant.

Sense saber encara de què és un nou semblant, el nostre temps ha batejat aquest monstre amb el nom de “postveritat”. El Diccionari Oxford acaba d’incloure’l en la seva llista de noves paraules per arrencar-li a totes les altres el seu prestigi, la seva pretensió de dir... la veritat de la veritat precisament. Post-truth, aquesta és segons “El País” d’avui la paraula que ens marca el pas de l’any, la seva actualitat estranya i passatgera.

Però en realitat aquesta postveritat és només un pseudònim més del que cal anomenar amb el seu nom veritable: el real, diferent des de sempre de la veritat, el real en el que es funda el símptoma de la nostra època. Tant la ciència com la política, tant l’art com la psicoanàlisi poden trobar avui en aquesta diferència la marca de l’ésser que parla.

És un signe dels temps que corren. Sapiguem respondre-li com mereix, sense nostàlgies ni impostures.


1 comentari:

  1. Cada dia que passa el gaudi fa de les seues i els hòmens de pau hem d'eixir a separar als borratxos en brega, l'instint de mort ens posa un altre parany i iguala déus i dimonis, no, no hi ha veritat de veritat, perquè eixa posteritat és lignot, és l'infinit, és el per tant miracle de la vida, la contradicció paradoxal que s'amaga en la finitud i infinitud d'un, qualsevol segment o cosa presa a l'atzar.

    ResponElimina